Syndikát severočeských novinářů představuje veřejnosti zakladatele autoprůmyslu Theodora von Liebiega.
Když byla v roce 1898 dokončena výroba prvního automobilu u nás, a to zásluhou Liebiega, nikdo netušil, kde za víc jak 120 let náš průmysl bude, kolik aut se ročně vyrobí a prodá. Cesta k dnešku je lemována množstvím příběhů, značek, osob, událostí a je zcela na místě tuto část naší historie prezentovat veřejnosti prostřednictvím výstavního cyklu Odkaz – inspirace F. Porsche, Nejvýznamnější – o RAF a První.
Za zlatou éru Československého motorismu jsou považovány roky první republiky. Co tomu předcházelo a následovalo je úctyhodné a nic z toho, co obor formovalo k dnešnímu úspěchu, by nemělo upadnout v zapomenutí. Deset let po oslavách 100. výročí automobilu v Českých zemích proto roku 2003 vznikl projekt „Dědeček automobil“ k připomenutí dovozu prvního automobilu do Čech baronem T. Liebiegem. Liebiegova dynastie vybudovala v regionu textilní průmysl do rozměru, že se hovořilo o Manchesteru severu. Rodina proslula i ve finančním světě. Nelze opomenout ani sociální oblast, ze které pochází „Liebiegovo městečko“ – bydlení pro zaměstnance atd. Odpovědnost za řízení více než 14 podniků přebírá v roce 1891 prvorozený z pěti sourozenců, Theodor Liebieg mladší.
Mladý baron, nadšený propagátor motoristického sportu, člen direktoria Rakouského automobilového klubu a od roku 1906 také předseda liberecké pobočky, byl ve své době uznávaným automobilistou i mimo svoji vlast. Z vášnivé posedlosti „kočáry bez koní“ ho usvědčuje nejen řada sportovních úspěchů, ale i množství automobilů různých značek, které vlastnil mezi lety 1894–1906. Po dědečkovi měl vřelý vztah k technickým novinkám, což nakonec do značné míry ovlivnilo jeho životní dráhu. Už roku 1893 si pořídil Benzův automobil Victoria, což byl teprve třetí vůz v habsburské monarchii a první v Čechách. Řidičský průkaz Liebiga ml. se stal vůbec prvním a za dálkovou jízdu mezi Libercem a Gondorfem získal baron titul „pionýr motorismu“. Pravidelně se účastnil automobilových závodů, přispěl ke vzniku kopřivnické automobilky r. 1897 (zasloužil se o dodávku motoru Benz do prvního Rakousko-Uherského automobilu NW Praesident v roce 1898) a nechal si zde vyrobit první závodní speciál NW 12. Oba vozy jsou dnes vystaveny v Národním technickém muzeu Praha (NTM). Obdobně jako jeho děd toužil Theodor po tom, aby mohl automobily vyrábět, k čemuž ho kromě motoristického nadšení vedly nepochybně dobré obchodní důvody. Spolu s textilními průmyslníky W. Ginzkeyem z Vratislavic nad Nisou u Liberce a O. Klingerem ml. z Nového Města pod Smrkem byl jako hlavní iniciátor u zrodu Liberecké továrny automobilů – RAF (Reichenberger Automobil–Fabrik). Byl i členem správní rady firmy Laurin a Klement, která RAF posléze odkoupila, aby výrobu automobilů v Liberci roku 1916 ukončila. Tuto etapu připomíná knížka Liberecká továrna na automobily.
Nadčasovost a prozíravost se nedá ani dnes Liebieghovi upřít. Velké přátelství Theodora von Liebiega s Karlem Benzem je zadokumentováno na nejedné fotografii. Možná poslední je z Liberce roku 1934 a zachycuje Berthu Benzovou s Theodorem Liebiegem, který v té době vlastnil kompresorový Mercedes Benz typ 540 cabrio, sen nejednoho veteranisty.
Liberečtí novináři připomínají už od loňského roku naši automobilovou tradici prostřednictvím cyklu výstav nazvaných Odkaz – inspirace F. Porsche, Nejvýznamnější – o RAF a První v Obchodním centru Liberec na Fügnerově ulici. Akce, která je veřejnosti přístupná v otevíracích hodinách OC, potrvá do roku 2022.
Text a foto Svatopluk Holata, SNČR – SSN