22. 1. 2019

V Liberci se křtila dvojjazyčná knížka o továrně na automobily.

Vydavatel delší dobu marně listoval v motoristických encyklopediích a hledal i na výstavách informace o českých historických automobilech či motocyklech. Čas od času spatřil zmínku o Škodě či Tatře, ale co ty ostatní? Co taková RAF, KAN, Walter, Wikov, Aero, Praga, Z a další? Celkem bylo u nás na 100 producentů dopravních prostředků, z toho necelá třetina vyráběla dvoustopá vozidla. O některých se už knížky napsaly, ale jak k tomu přijdou ty opomíjené? Je to spravedlivé?

Není, řekl si a začal shromažďovat informace o jedné z nejstarších a nejúžasnějších automobilek založené Theodorem von Liebiegem, pionýrem automobility. To, že nejznámější Liberecké značce předcházela výroba v továrně Chrisiana Linsera pod stejným jménem Linser a motocyklů Zeus a následně výrobu převzala společnost Laurin a Klement, je možné se dozvědět v nové knížce Liberecká továrna na automobily.

Autor dostal před zahájením slavnosti následující verše:

Kniha

Pan Holata napsal knihu,

pořádá její křest.

Je to člověk přičinlivý,

to on tedy jest.

 

Líbí se mu stará auta,

ženy ale mladší.

Auta se mu líbí cizí,

Česká má však radši.

 

Jeho kniha v knihkupectví

za výlohou září,

na to se pan Svatopluk

moc příjemně tváří.

 

Knihu spousta fotek zdobí,

to musíte vidět!

Opravdu se autor knihy,

nemá za co stydět.

 

Je to kniha nenápadná,

velká není dost.

Co však se týče obsahu,

absolutní skvost,

Libereckým patriotům

obzvlášť pro radost.

(autorka veršů: Hana Hadrabová)

A co bylo dál?

U podia stál úžasný červenozlatý De Dion-Bouton z roku 1906, stejného roku, kdy Linser vyrobil první auto Voituretu a představil ji na výstavě ve Vídni. Když zazněly první tóny Symfonie C moll „Osudová“ Ludviga van Beethovena a na velkoplošné obrazovce za jevištěm byla puštěna projekce, ztichlo a zpozornělo celé první patro obchodního centra LBC, kde se akce konala. Poté motocyklový gurmán Standa Berkovec uvítal přítomné a začal moderátorský koncert profesionála, za kterým se promítala loga Syndikátu novinářů ČR a RAF.

První blok slavnosti pokračoval rozpravou o unikátním De Dion-Boutonu, projekcí připomínající oslavy 100 let RAF a písní věnované Janu Palachovi. Druhu část zahájil rozhovor s Vratislavem Kulhánkem, byl vyzvednut vliv Technické univerzity na společenské klima v Liberci i jako úvod k šotu o Czech Innovatin Expo. Mezi přítomnými byl předseda expertní rady Platforma VIZE 0 Roman Budský. Toho moderátor využil a položil otázky k jeho projektu resp. filozofii projektu 0 mrtvých na silnici.

Poté už následoval očekávaný křest, jehož se ujali Vratislav Kulhánek, Roman Budský a Jiří Bláha, hostitel, zpěvák, vyučený automechanik, pekař atd.

Máte zájem o informace z dění kolem RAFky? Pokud ano, doporučujeme Vám v našem e-shopu objednat, koupit, přečíst a radovat se z první dvojjazyčné knížky o Liberecké továrně automobilů. Přejeme mnoho zdaru a hrom do silnice!

Julia Sudogan

ředitelka slavnosti